Od czerwca do grudnia 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w Przemyślu wzrosła o 200% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Statystycznie na każdych 10 tys. mieszkańców przypadło jedno takie zdarzenie. Na tle innych miast w Polsce oznacza to duży spadek bezpieczeństwa pieszych. W Przemyślu miejscami najbardziej niebezpiecznymi pod tym względem okazały się ul. A. Dworskiego i Bohaterów Getta.
W czerwcu 2021 roku weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku 2020. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także uległ poprawie. Obraz jest jednak nieco inny, gdy przyjrzeć się poszczególnym województwom i miastom.
Od czerwca do grudnia 2021 roku w Przemyślu doszło do 6 kolizji i wypadków na przejściach do pieszych. To o 4 zdarzenia więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Wszystkie niebezpieczne sytuacje wynikały z nieudzielenia pierwszeństwa pieszym i skutkowały najechaniem na nich. Statystycznie na 10 tys. przemyślan przypadło jedno takie zdarzenie. Najczęściej piesi byli potrącani na ul. A. Dworskiego i ul. Bohaterów Getta. Wzrost na poziomie 200% to najgorszy wynik w województwie podkarpackim. Poprawę statystyki odnotowano w Rzeszowie (-9,1%) i Mielcu (-25%).
– Sytuacja na polskich drogach w poszczególnych regionach naszego kraju jest cały czas analizowana nie tylko przez instytucje odpowiedzialne za poprawę bezpieczeństwa. Niekorzystne statystyki wypadkowe mogą przekładać się także na wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia samochodu należącego do mieszkańca danego miasta czy województwa. Oczywiście, nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę podczas wyceny składki. Obok danych kierowcy i parametrów pojazdu ubezpieczyciele uwzględniają zazwyczaj natężenie ruchu drogowego, gęstość zaludnienia czy nawet ukształtowanie terenu, aby jak najdokładniej oszacować ryzyko wystąpienia kolizji drogowej. Pamiętajmy też, że wkrótce cena składki OC zostanie uzależniona od historii popełnionych wykroczeń i przestępstw drogowych – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Od momentu wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku tylko w 6 województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w porównaniu do roku poprzedniego. W takim ujęciu najgorzej wypadają województwa: lubelskie (+32%), opolskie (+26%) i wielkopolskie (+25%). Z kolei największy spadek odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim (-14%). W województwie podkarpackim (tak samo jak w małopolskim) liczba zdarzeń z udziałem pieszych na pasach zmniejszyła się o 3%. To piąty najlepszy wynik w kraju.